January 26, 2012

ramai peminat??

Assalamualaikum..

Baru-baru ni ada seorang kawan bertanya saya tentang isu ini.
Saya jawab seadanya saya. dan mengikut pengalaman saya.
Mungkin boleh membantu kawan-kawan yang mempunyai masalah yang sama.

Soalan:
Sesorang yang ramai peminat~ Salah dia atau tidak? Perlu ke menjauh kerana alasan, "Awak ramai orang yang minat. Saya takut?" Why someone who have a lot of admire is too hard to find someone they love?"



Jawapan:
Sejujurnya sy turut bersimpati dgn org yg ramai peminat. Alhamdulillah, tak pernah sy berada dlm situasi begini. juga minta dijauhkan.pengalaman saya, ada 2 orang yg sy kenali rapat juga dalam situasi begini. sy ada juga memberi nasihat supaya jaga tindakan mereka. peminat2 mereka ramai kerana kawan ni melayan berlebihan. melayan tidak salah. dan juga ada baiknya. tapi kena la layan dgn cara berhemah. tidak berlebihan. jaga kata2 yg dipilih dan juga intonasinya. jaga perwatakan. jaga malu dalam diri.

kadang2 kawan sy ni mengadu kembali perbuatan yg tidak melayan itu dia anggap kejam. atau dia mengakui yg perlakuan nya biasa2 saja..tetapi tidak salah untuk kita lebih syg kan diri sendiri dan fikirkan ttg diri sendiri. jika dgn melayan itu akan membuat peminat2 terlebih perasan dgn tindak balas kita dan akan memudaratkan kita lebih baik lagi kita mendiamkan diri. mohon maaf kpd mereka. jika mereka tak boleh terima, doakan sj mereka dilembutkan hati dan dapat menerima kenyataan sebenar. dan mgkin boleh fikirkan kembali, adakala perlakuan kita yg biasa2 tu lahh yg menyumbang kita melayan org lain. ya, boleh melayan. layan lah dgn baik ayah ibu kita, adik2 kita, sahabat sejantina kita. yg lain2 melayan perlu ada batasnya. dan seterusnya, saya mendoakan kenalan rapat sy ni dipermudahkan dalam urusan seharian mereka.jauhkan lah mereka dr perkara2 fitnah. jauhkan lah dr perbuatan zina. dan permudahkan juga urusan jodoh mereka..insyaAllah, Allah permudahkan.

No comments: